Wat doe jij met je gebouwinformatie?

Doelmatige gebouwinformatie

Eén van de eerste dingen die ik in mijn studietijd leerde, was het verschil tussen “gegevens” en “informatie”. Gegevens worden pas informatie als ze een doel dienen. Dat doel is niet universeel, maar wordt bepaald door jou als eindgebruiker.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een gebouwbeheerder wilde verduurzamen en had besloten om het energieverbruik van gebouwen te meten door de meterstanden digitaal te verzamelen. Na een paar maanden was er een grote hoeveelheid gebruiksdata en was het energieverbruik per gebouw in kaart. Maar deze gegevens hielpen nog niet om te verduurzamen. De Erkende Maatregelen Lijst was voor dat doel praktischer, maar daar waren andere gegevens voor nodig. Namelijk een opname per gebouw van de benodigde maatregelen, met de kosten. Uiteindelijk konden de verbruiksgegevens wel ingezet worden. Het gaf de effectiviteit van de maatregelen op de verduurzaming weer. Natuurlijk heel nuttig, maar niet het oorspronkelijke doel.

Gegevens verzamelen met een doel

Vaak worden gegevens zonder vooropgezet doel verzameld. Het is tegenwoordig ook makkelijk en goedkoop om veel data te verzamelen en op te slaan. Toch loont het wel de moeite om eerst een lijstje met je belangrijkste doelen te maken. Bedenk bij ieder doel hoe je het meetbaar maakt en welke informatie je daarbij nodig hebt. Om deze informatiebehoefte in te vullen heb je brondata nodig, de gegevens. Zijn deze gegevens er al, of moet je die nog verzamelen?

Maak een plan

Maak vervolgens een plan hoe de gegevens te vergaren. Bijvoorbeeld digitaal uit je installaties of via reguliere inspecties. Dit kan dus best een meer-jaren operatie zijn. Met een bestaande inspectiecyclus van 5 jaar ben je immers 5 jaar bezig om alle gebouwen in de portefeuille langs te gaan. Of investeer je in een herinventarisatie? Dit is een kosten/baten afweging die onderdeel is van je plan.

Een kort stappenplan om meer te doen met gebouwinformatie:

  1. Formuleer meetbare doelen -> je KPI’s
  2. Bepaal welke informatie je daarvoor nodig hebt -> je informatiebehoefte
  3. Stel vast welke gegevens daaronder liggen -> de brondata
  4. Maak een plan hoe deze gegevens te verzamelen
 

Aan de slag

Om meer te doen met je gegevens zul je dus aan slag moeten met een plan. Ben je geïnspireerd geraakt door dit blog? Wij helpen je graag om meetbare doelen op te stellen en een plan te maken voor jouw specifieke situatie.

Meer weten over het maken van een informatieplan?

Neem hier contact op voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden.

gebouwinformatie
De meest complete software voor vastgoedbeheer
Meer nieuws