Gestructureerd verduurzamen: met Condor een fluitje van een cent

Condor biedt een integrale werkomgeving waarin vastgoedbeheerders en verantwoordelijken voor beheer en onderhoud kunnen samenwerken. Zo kan een MJOP eenvoudig worden opgesteld en kan de uitvoerder realtime meldingen ontvangen en de onderhoudsstatus wijzigen. Dit heeft als voordeel dat Condor-gebruikers altijd inzicht hebben in de conditie van hun vastgoed en het beheren van contracten met leveranciers en onderhoudspartijen vereenvoudigd wordt. Bovendien is er continu zicht op de mate waarin men voldoet aan wet- en regelgeving en geeft Condor een realistisch beeld van de voortgang en status van verduurzaming van vastgoed. We gingen in gesprek met Maarten Vlasveld, Commercieel Manager bij Condor.

Welke invalshoek je ook kiest: inzicht, planning en verantwoording zijn onmisbaar in het gestructureerd laten verlopen van een verduurzamingstraject. En laat dat nou precies zijn waar Condor meerwaarde biedt

‘Het thema duurzaamheid gaat in de vastgoedwereld dagelijks over de tong en er zijn talloze invalshoeken. Ik noem de Erkende Maatregelenlijsten Energiebesparing, maar ook de ambities in het realiseren van gasloze gebouwen, circulariteit en CO2-neutraliteit. Welke invalshoek je ook kiest: inzicht, planning en verantwoording zijn onmisbaar in het gestructureerd laten verlopen van een verduurzamingstraject. En laat dat nou precies zijn waar Condor meerwaarde biedt.’

Stap 1: inzicht

‘Inzicht is noodzakelijk om vast te kunnen stellen welk verbeterpotentieel aanwezig is, maar ook om in een later stadium te kunnen meten wat het resultaat van de maatregelen is. Start bij het inzichtelijk maken van wat er is. In Condor noemen we dit een gebouwenpaspoort. Welke materialen zijn toegepast en in welke omvang? Wordt er gas gebruikt in een gebouw en, zo ja, hoeveel? En wat is het energielabel van gebouwgebonden installaties? Functioneren ze optimaal? Wat is er bekend over de bezetting van het gebouw en terrein? De eerste belangrijke stap in het gestructureerd verduurzamen, is het creëren van inzicht in de impact van assets op de omgeving.’

duurzaam vastgoed

Stap 2: plannen

‘Zodra je inzicht hebt in de prestatie van een asset, wordt het mogelijk om hierin trends te ontdekken. Denk aan het energieverbruik over een bepaalde periode, een vergelijk van het energieverbruik van soortgelijke gebouwen of het gebruik van bepaalde materialen. Dit inzicht is noodzakelijk om te kunnen bepalen welke maatregelen je moet nemen om te voldoen aan wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld aan de verplichting om te voldoen aan (minimaal) energielabel C per 1 januari 2023, of aan de ‘Erkende Maatregelenlijsten Energiebesparing’ waarin is vastgelegd dat organisaties die een terugverdienperiode van maximaal vijf jaar tegemoetzien, deze maatregelen moeten doorvoeren. Door kosten voor deze maatregelen langs dezelfde lat te leggen, wordt het in een later stadium mogelijk om de effecten inzichtelijk te maken en deze kosten te verantwoorden.’ Optimalisatie is mogelijk door de informatie te bundelen in een MJOP of een DMJOP. Voor installaties kan worden gekeken naar logische vervangmomenten, bijvoorbeeld bij het naderen van het einde van de levensduur.

Stap 3: verantwoorden en terugkoppelen

‘Met het verworven inzicht en de gerealiseerde maatregelen kun je de effecten van de maatregelen monitoren. Zo is het mogelijk verantwoording af te leggen over de effectiviteit van investeringen en aan te kunnen tonen in hoeverre de verduurzamingsdoelstellingen worden behaald. De laatste stap in het continu verbeteren, is het bijsturen van het beheer en onderhoud. Denk hierbij ook aan het herijken van doelstellingen. Direct van het gas af is voor negen van de tien beheerders geen optie, maar dat kan wel een relevante doelstelling zijn op de langere termijn.’

De meest complete software voor vastgoedbeheer